@article{oai:kokubunken.repo.nii.ac.jp:00000407, author = {阿部, 好臣 and ABE, Yoshitomi}, issue = {11}, journal = {国文学研究資料館紀要, The Bulletin of The National Institute of Japanese Literature}, month = {Mar}, note = {pdf, 物語冒頭にみられる「少年の春は」の一文は、和漢朗詠集などにとどめられている「燭を背けては共に憐れぶ深夜の月 花を踏んでは同じく惜しむ少年の春」の句を引くものであるところから、この引用句に主題が秘められているとみた。すなわち花は女性達の隠喩であり、さらに、月がこの物語にとって重要な意味を持っていることに着目。源氏宮、飛鳥井等の各系列の頂点を成す場にあることを論証し、この月の場を形成する情況こそ、主題〈心深し〉なのだと論じた。 Since a sentence of “The springtime of youth” in the beginning of a story is quoted from ku「燭を背けては共に憐れぶ深夜の月 花を踏んでは同じく惜しむ少年の春」included in Wakan Roei Shu, it is considered that the main theme was hidden in this quotation. In other words, the flower is a metaphor of women. Moreover this article focuses on the moon having the important meaning for this story. It was proved that the moon is at the top of each line of Genjinomiya, Asukai and discussed the situation to form the place of the moon is the main theme (self-discovery).}, pages = {1--30}, title = {狭衣物語主題攷 ―月と心深しの構図―}, year = {1985}, yomi = {アベ, ヨシトミ} }