@article{oai:kokubunken.repo.nii.ac.jp:00004190, author = {金, 有珍 and KIM, Youjin}, issue = {47}, journal = {国文学研究資料館紀要 文学研究篇, The Bulletin of The National Institure of Japanese Literature}, month = {Mar}, note = {pdf, 『秋夜長物語』は石山観音の済度方便による瞻西上人(?~一一二七年)の発心遁世の由来を説く作品である。従来、本 物語は稚児物語の代表作とされ、稚児を中心に論じられてきたが、本稿では本物語が仏菩薩と稚児の方便一般ではなく、具体的に石山観音の霊験を説こうとしている事に注目した。『秋夜長物語』は一四世紀半ばに成立しており、同時代の石山寺の信仰状況やその周辺の文芸とも無関係ではない。書き手や読み手の属性が異なると見られる『うたたねの草子』との類似は、石山寺という共通の舞台・信仰対象に由来するものと推定される。少なくとも両作品に共通の享受層がいた事は、同じく石山観音の方便を説き、本物語と『うたたねの草子』の両方を踏まえてなるとされる『はにふの物語』の存在から確認できる。本物語と『はにふの物語』とは、細部の内容の流れや表現が一致し、直接的な影響関係があったと考えられる。稚児物語の枠組みの中で論じられてきた『秋夜長物語』であるが、これらの物語との交渉は成立圏の問題として注意される。 Akino Yono Nagamonogatari is the story of the conversion of Sensai-shounin, guided by Ishiyama Kannon. Since the novel is classified as a chigo-monogatari, previous interpretations of his salvation have tended to rely on the role/concept of the chigo (a youth usually educated in a Buddhist temple and involved in homosexual relationships with a monk). The theme of the novel, however, is the enlightenment by Ishiyama Kannon, not the chigo. This paper redefines the novel as a story based on the religion of Ishiyama Kannon and locates it in the context of other novels of the same background. During the 14th century when the novel was written, the religion practiced at Ishiyama temple was flourishing and it inspired a lot of novels, some of which demonstrate similarities with Akino Yono Nagamonogatari, such as Utataneno-soushi and Hanihu-monogatari. This shows that they have a shared background in authorship and readership, who, I argue, are the followers of Ishiyama Kannon.}, pages = {147--171}, title = {『秋夜長物語』論――石山観音信仰圏の物語として――}, year = {2021}, yomi = {キム, ユジン and キム, ユジン} }