@article{oai:kokubunken.repo.nii.ac.jp:00000620, author = {陳, 少峰 and CHEN, SHAOFENG}, issue = {26}, journal = {国文学研究資料館紀要, The Bulletin of The National Institute of Japanese Literature}, month = {Mar}, note = {森鴎外は五十歳前後のころ個人に内在する価値意識をいかに確立するかについて熱心に探究した。彼は価値の理想を、孔子の鬼神観・天命感と、個人主義的価値観の責任意識という二つの側面から考え、それを総体として安心立命という価値意識として表現した。それから数年間、とくに渋江抽斎の事跡から分かることだが、鴎外は孔子が賞賛した人生の道を渋江が懸命に実行していることに対して非常に共鳴し、また「楽天知命」という深遠なる悟りに到達した。本稿の課題は、森鴎外の明治末期・大正前期における思想と価値観の転換と、孔子の「楽天知命」観との間のつながりを検討することである。 Mori Ogai studied eagerly the way of establishment value-consciousness which inheres in an individual at the age of around 50 years old. He thought an ideal of the value from the both sides of the Kijin-kan(鬼神観), Tenmei-kan(天命感)of Koshi and a sense of responsibility of the indivisualistic sense of values. He expressed it in all as value consciousness of “Anshinritsumei”(安心立命). For few years from then, it is possible to find out by evidence of Shibue Chusai that Ogai sympathized for Shibue carrying out the course of life very hard that Koshi(孔子) praised and he arrived at the profound realization called “Rakutenchimei”(楽天知命). A subject of this report is to examine a connection between switch of the thought or the sense of values of Mori Ogai in the end of the Meiji period and early Taisho period and “Rakutenchimei” of Koshi.}, pages = {1--23}, title = {明治末期・大正前期の森鴎外における「安心立命」観の転換 ―孔子との再会をめぐって―}, year = {2000}, yomi = {チェン・シャオフェン} }