@article{oai:kokubunken.repo.nii.ac.jp:00000625, author = {久保木, 秀夫 and KUBOKI, Hideo}, issue = {27}, journal = {国文学研究資料館紀要, The Bulletin of The National Institute of Japanese Literature}, month = {Mar}, note = {pdf, 東大史料編纂所蔵写真帳のうち「(伝)後伏見天皇宸翰」(六一三一―二○)と題される一冊は、従来知られていなかった歌集の残簡である。巻子本一軸、もとは列帖装の六半本の零葉とみられる。文献操作によって、その一紙四面分の料紙三枚の状態にまで復元することが可能である。 そうして得られた復元案から知られる作者は、頼成朝臣(=伏見院)・中将(=永福門院)・藤大納言典侍(=為子)・為兼・中宮大納言の計五名。ほとんどが著名な京極派歌人である。一方、都合三十三首分ある所収歌は、いずれも二首一組の贈答歌であるとおぼしい。贈答歌そのものは他文献には検し得ないが、大変興味深いことに、各々に付された詞書の方が『後撰集』『和泉式部集』『和泉式部続集』の中に見出せるのである。このことなどから当該歌集は、ある時期に伏見院周辺の京極派歌人の間で開かれた、贈答歌を詠み合う類の催しの記録であると考えられる。そしてその贈答歌というのは、彼らの好尚に適った古典作品の詞書を引用し、そこに示されたシチュエーションに基づいて、自由な発想で詠み合っていくという、擬似的・創作的なものであったとみられるのである。当該歌集の内部徴証から、その開催時期はほぼ正応・永仁年間に限定される。それは岩佐美代子氏によって、前期京極派の第一次模索期と定義される重要な時期である。 当該歌集はその頃の資料的空白をわずかながらも埋めるものとして、また古典摂取や和歌活動の様相を具体的に示すものとして、位置づけることができそうである。 One of a photo album stored in the Historigiographical Institute at the University of Tokyo named “(Den) Gofushimitenno-shinkan(6131-20)”(伝 後伏見天皇宸翰) is a remaining document of Wakashu which was not conventionally known. It seems that it was originally fragments of “Recchoso mutsuhan bon”(列帖装六半本). By operating the documents, it is possible to be restored in the state of 4 pages in a sheet and 3 papers. Authors to be known from reconstruction plan provided in that way as follows. “Yorinarino-ason” (Fushimi-in) “Chujo” (Eifukumonin), “Todainagon-tenji” (Ishi), “Tamekane”, “Chugu-dainagon”. Most of them were famous poets in Kyogoku School. On the other hand, each waka, 33 in total, was seemed to be Zotoka (poetry exchanged between man and woman) with one set of two poems. Although Zotoka itself could not be investigated in other documents, it is extremely interesting that we found Kotobagaki attached to each of them in “Gosenshu”(後撰集), “Izumishikibu-shu”(和泉式部集), “Izumishikibu-zokushu”(和泉式部続集). Accordingly, this collection of waka was the record of a poetry reading which was held by poets in Kyogoku school around Fushimi-in at a certain time. And Zotoka seems to be pseudo and creative, quoted from their favorite classical works of Kotobagaki, then wrote from free imagination each other based on the situation that was shown there. From the slight evidence in this collection, it is estimated to be held almost only during Shoo to Einin era. It is an important period which is defined as the first exploratory period in the early Kyogoku school by Iwasa Miyoko. It seems that this collection of waka is placed to fill a vacuum in the data a bit and to show taking in classics or how to write and read waka in details.}, pages = {125--175}, title = {伝後伏見院筆歌集残簡 ―京極派歌人の贈答歌集―}, year = {2001}, yomi = {クボキ, ヒデオ} }