ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国際日本文学研究集会
  2. 国際日本文学研究集会会議録
  3. 第43回

研究発表 室町時代の能の構造解析―その積層性と多様性を中心にして―

https://doi.org/10.24619/00004049
https://doi.org/10.24619/00004049
e86d145d-85bd-4e88-ac83-aa04192eb029
名前 / ファイル ライセンス アクション
I4303.pdf 研究発表 室町時代の能の構造解析―その積層性と多様性を中心にして― (925.6 kB)
license.icon
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2020-05-19
タイトル
タイトル 研究発表 室町時代の能の構造解析―その積層性と多様性を中心にして―
言語 ja
タイトル
タイトル Structural Analysis of Noh in the Muromachi Period: Focusing on its Multilayeredness and Diversity
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 能作論
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 間テクスト性
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 金春禅竹
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
ID登録
ID登録 10.24619/00004049
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 BUGNE, Magali

× BUGNE, Magali

en BUGNE, Magali

ja-Kana ビューニュ, マガリ

Search repository
著者(英)
姓名 BUGNE, Magali
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Noh is often composed of a variety of texts, such as quotations taken from literacy sources, waka insertions or even parts of Buddhist scriptures. While the complex intertextuality in the lyrics of a noh play shows the diversity of the medieval literary world, it may also render the meaning of the lyrics unintelligible.   Zeami was the first medieval actor to discuss the complex structure of a noh play. Some of this teaching was passed down through secret treatises to his son-inlaw, Konparu Zenchiku (1405-1470?), during the Muromachi era. While Zenchiku inherited the fukushiki-nô (noh in two parts) created by Zeami―a style of play that distances itself from the realistic timeline commonly used in dialogue-centric theater in the early 14th century―he didn’t consider the physical theory of Zeami’s art. In addition, diverging from the literary norms established by Zeami, Zenchiku created plays that are often evaluated as ambiguous due to the fact that the texts inserted into them appear to have been quoted out of context. How did Zenchiku receive and adapt Zeami’s teachings? How did the transition from imitation of the master’s thoughts to the process of art creation happen in noh theater during the Muromachi era?   In order to solve this problem, this presentation considers the multiplicity and diversity of medieval playwrights through the concept of “intertextuality”. More specifically, we will analyze the interrelationships (citations, metaphors, waka insertions, rewritings, etc.) between the playwrights Zeami and Zenchiku. By doing this we hope to look through a new lens at Zenchiku’s work.
言語 en
bibliographic_information ja : 第43回 国際日本文学研究集会会議録
en : PROCEEDINGS OF THE 43rd INTERNATIONAL CONFERENCE ON JAPANESE LITERATURE

号 43, p. 33-44, 発行日 2020-03-26
出版者
出版者 人間文化研究機構 国文学研究資料館
言語 ja
item_10003_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0387-7280
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:12:10.119287
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3