ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 文学研究篇
  3. 国文学研究資料館紀要 文学研究篇(PRINT ISSN 1880-2230 ONLINE ISSN 2436-3316)
  4. 第41号

『明暗』―Picturesque Light and Shade

https://doi.org/10.24619/00000964
https://doi.org/10.24619/00000964
7dad028a-8ce3-4dde-8db1-abcd261218dd
名前 / ファイル ライセンス アクション
KB0335.pdf 『明暗』―Picturesque Light and Shade (1.4 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-05-26
タイトル
タイトル 『明暗』―Picturesque Light and Shade
タイトル
タイトル Natsume Soseki Light and Darkness: Picturesque Light and Shade
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 夏目漱石
キーワード
主題 明暗
キーワード
主題 ウィリアム・ジェイムス
キーワード
主題 心理学大綱
キーワード
主題 感覚がつくる明暗
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24619/00000964
ID登録タイプ JaLC
著者 野網, 摩利子

× 野網, 摩利子

WEKO 17657

野網, 摩利子

ja-Kana ノアミ, マリコ

Search repository
NOAMI, Mariko

× NOAMI, Mariko

WEKO 17658

en NOAMI, Mariko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 漱石『明暗』では、ウィリアム・ジェイムズ『心理学大綱』が考察したように、登場人物の身体感覚によって、小説内の事物、出来事に明暗を与える。登場人物に身体が持たせられているには理由がある。その身体によってまれる世界像が、登場人物の動いてゆく現在の局面で小説に生産されることが目指されているからである。
精神領域も、身体による把握が認識されて初めて成り立つ。「影」「影像イメジ」という言葉で、登場人物の脳裏に起きている現象が表面化する。真の知識ならば、それらの縁(フリンジ)に連関している他のイメージが見えてくるはずだ。ジェイムズのこの考察が活かされた。お延という登場人物はこの原理に基づいて推理する。
本小説に多く見られる対話での駆け引きでは、「或物」「何か」「何処か」「ある一点」「其所」「局所」「斯う」といった言葉が駆使される。相手にその内容を挿入させようという。実体のなかった中身は、小説内で徐々に実在感を強め、現象する次第となってゆく。
はっきりと意識されていなかった対象に対し、登場人物は他者との関係のなかで情緒を揺り動かす。身体と意識とが往還運動を始め、あたかも対象が実在するかのような反応に至る。小説に事物、出来事を存在させるメカニズムが明らかにされた。

In Sôseki's novel, Light and Darkness, small incidents and actions are given light and shade through the characters' physical sensation as suggested by William James in The Principles of Psychology. According to James, reason why characters have bodies is to try and produce pictures of this fictional world through the characters' five senses following the situation each character is moving through.
Physical grasping brings even mental thought into existence. Phenomena in the characters' minds become manifest by the words of “shade” or “image”. William James said as follows: if we have the true knowledge about a thing, we have the knowledge of its relations. Knowledge-about relationships has psychic fringes or overtones. Light and Darkness makes good use of this concept. The heroine “Onobu” attempts to know her husband’s veiled past, based on this principle.
Abundant demonstrative pronouns are used by the characters in this novel. They try to make others fill in those blanks. Those objects has gradually acquired substances in this novel.
The characters betray their emotions towards unknown objects in their relations with others. By reciprocating motions between their bodies and consciousness, the unknown objects provide substance. In my paper, I reveal the mechanism by which this novel lets incidents and actions come into existence.
書誌情報 国文学研究資料館紀要
en : National Institure of Japanese Literature

号 41, p. 33-61, 発行日 2015-03-13
出版者
出版者 国文学研究資料館
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2230
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:32:59.926837
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3