ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 国際日本文学研究集会
  2. 国際日本文学研究集会会議録
  3. 第27回

研究発表 歌作りということ ―和歌史における俊頼の位置―

https://doi.org/10.24619/00002679
https://doi.org/10.24619/00002679
1de12331-6091-4ff6-86ed-581f6fa2f10e
名前 / ファイル ライセンス アクション
I2705.pdf 研究発表 歌作りということ ―和歌史における俊頼の位置― (8.1 MB)
license.icon
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2016-10-07
タイトル
タイトル 研究発表 歌作りということ ―和歌史における俊頼の位置―
タイトル
タイトル A waka maker\nthe place of Toshiyori in the waka history
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
ID登録
ID登録 10.24619/00002679
ID登録タイプ JaLC
著者 寺田, 澄江

× 寺田, 澄江

WEKO 25227

寺田, 澄江

ja-Kana テラダ, スミエ

Search repository
TERADA, Sumie

× TERADA, Sumie

WEKO 25228

en TERADA, Sumie

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 From the Ancient to the Middle age, the fundamental poetical structure progressively shifts from a linear discourse, represented by “pillow word (makura kotoba)” or “introductive word (jo-kotoba)”, to a “compositive” one, illustrated by “associated words (engo)”. This evolution in the discourse strategy takes form, in terms of waka’s versification, the establishment of a very clear double structure―splitten into kami no ku (l7syllables) and shimo no ku (14syllables)―which is related itself with the development of the short linked poetry (tan renga) in the later Heian period. This marginal poetical category, generally treated as a simple transitive form between the waka and the linked poetry, has its part in the important changes in the organization principle of the waka.
Minamoto no Toshiyori, to whom the originality in the composition was his great concern, devoted himself to the short linked poetry, considering it as a sole poetical form which one can be proud of among the literary works of his time. According to Kenshô, he difined himself as follows:
“I’m not a poem teller (or poem singer: uta yomi) but a poem maker (uta tsukuri). I mean, what I do is, rather than regarding fine effects (fuzei), combining exquisite words and structuring them.”
I will try to clarify in what way Toshiyori’s keen concern to the originality is related with this manifesto-- a very expression of the “compositive” discourse-- and with his interest to the short linked poetry.
書誌情報 国際日本文学研究集会会議録
en : PROCEEDINGS OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON JAPANESE LITERATURE

号 27, p. 69-80, 発行日 2004-03-01
出版者
出版者 国文学研究資料館
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0387-7280
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:15:41.821668
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3