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  1. 国際日本文学研究集会
  2. 国際日本文学研究集会会議録
  3. 第39回

研究発表 古事記における世界の生成とシャーマニズム――「根堅州国」と「綿津見神宮」をめぐって――

https://doi.org/10.24619/00002934
https://doi.org/10.24619/00002934
0950797a-d6ec-4fb0-b72d-1c31153b8fa0
名前 / ファイル ライセンス アクション
I3902.pdf 研究発表 古事記における世界の生成とシャーマニズム――「根堅州国」と「綿津見神宮」をめぐって―― (1.4 MB)
license.icon
Item type 会議発表論文 / Conference Paper(1)
公開日 2016-01-06
タイトル
タイトル 研究発表 古事記における世界の生成とシャーマニズム――「根堅州国」と「綿津見神宮」をめぐって――
タイトル
タイトル World creation and shamanism in the Kojkiki-On the "Ne no katasu kuni" and "Watatsumi no kami no miya"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 上代文学
キーワード
主題Scheme Other
主題 古事記
キーワード
主題Scheme Other
主題 シャーマニズム
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
ID登録
ID登録 10.24619/00002934
ID登録タイプ JaLC
著者 Andassva, Maral

× Andassva, Maral

WEKO 25511

Andassva, Maral

ja-Kana アンダソヴァ, マラル

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ANDASSVA, Maral

× ANDASSVA, Maral

WEKO 25512

en ANDASSVA, Maral

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 There are 4 world in the Kojiki: “Takama no hara”, “Ashihara no nakatsu kuni”, “Yomi no kuni”, “Ne no katasu kuni” and “Watatsumi no kami no miya”. Up until now, the worlds depicted in the Kojiki where taken out of context from the text and explored from an historical point of view. For example, “Ashihara no nakatsu kuni” was interpreted as the ancient name for Japan. Opposing this, Saigo Nobutsuna claimed that the Kojiki has an internal structure and that each world should be explored from within the text as a whole. He theorized a three world structure: “Takama no hara” as the worlds of the gods, central and sacred world that maintains the order of the cosmos, “Ashihara no nakatsu kuni” as the ground world, secular and outskirt world that represents chaos, and “Yomi no kuni”, “Ne no katasu kuni”, “Watatsumi no kami no miya” as underground worlds (Saigo Nobutsuna, Kojiki no Sekai, Iwanami shoten, 1967).
However, when the worlds of the Kojiki are viewed as a single worldview, they crystallize. When we look at the discourse in the Kojiki, we realize that each world is not preemptively located within a single structure, but rather it materialized itself on the spot. Moreover, each world transforms each time a god experiences it (Andassova Maral, Kojiki: Henbō suru Sekai, Minerva shobō, 2014).
This presentation will focus on the worlds of “Ne no katasu kuni” and “Watatsumi no kami no miya” and it will look at how they are formed. Moreover, it will interpret the meaning each worlds holds when looked from the perspective of the shamanic experience of Hoori, who visits Susanowo, Ōnamuchi and “Watatsumi no kami no miya”, all of which are in contact with “Ne no katasu kuni”. Both “Ne no katasu kuni” and “Watatsumi no kami no miya”’s names do not appear in descriptive form, but rather within a conversation. I would like to explore the meaning behind this, and clarify the connection between it and the “shamanism” created in the Kojiki.
書誌情報 国際日本文学研究集会会議録
en : PROCEEDINGS OF INTERNATIONAL CONFERENCE ON JAPANESE LITERATURE

号 39, p. 15-22, 発行日 2016-03-17
出版者
出版者 国文学研究資料館
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0387-7280
フォーマット
内容記述タイプ Other
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