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アイテム
室町期物語の一絵詞資料 ―お伽草子性・座頭の語り・狂言と室町小歌―
https://kokubunken.repo.nii.ac.jp/records/356
https://kokubunken.repo.nii.ac.jp/records/3569b7b2090-55c5-4613-a3ca-284f225bb491
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-10-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 室町期物語の一絵詞資料 ―お伽草子性・座頭の語り・狂言と室町小歌― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Narrative-material of Scroll-painting in Muromachi Period ―Otogi-zoshi, Kyogen, Performing Arts― | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
著者 |
徳田, 和夫
× 徳田, 和夫× TOKUDA, Kazuo |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 三条西実隆の日記『実隆公記』の紙背に物語絵巻の絵詞と認められるものがある。現存の物語類に該当しない、得体の知れないものだが、順次検討してみると、室町期に頻出したお伽草子作品の世界と軌を同じくするものと了解される。お伽草子の時代にあった、実隆の創作意識も把握されるものである。 また、この絵詞は文明六年(一四七四)初冬の執筆と考えられ、その年代の明証性から、芸能史の上でも、歌謡史の上でも貴重な資料といい得る。描かれた世界を読み取ると、従来指摘されてきた諸芸能の初出文献・記録に先んずる記事のいくつかと遭遇する。小謡、謡講、座頭の語り、浄瑠璃語り、茶の湯、また『閑吟集』と狂言歌謡の関連に波及しよう室町小歌、などである。この時代風俗のあからさまに投影した絵詞資料も、依拠した素材らしきものが推定される。お伽草子作品の類型趣向と、現行の狂言の『御茶の水』『水汲』あたりの趣向と通じる、室町期の姿が浮かびあがってくる。 There is ekotoba (picture scrolls) recognized as the one in Monogatari-emaki (an illustrated scroll of tales) in shihai (letters written in reverse side of the paper) of Sanjonishi Sanetaka’s diary “Sanetaka Koki”(実隆公記). It is a mysterious thing which does not correspond to existing stories, however when it is examined sequentially, it is understood that it parallels the world of Otogi zoshi which appeared quite frequently for the Muromachi period. The sense of creation of Sanetaka in times of Otogi zoshi is comprehended. And this ekotoba was thought to be written in early winter of 1474. From evidence of the time in the entertainment history, it is possible to be said that it is a valuable document in the history of songs and ballads. When the world drawn on was read, some of articles which appeared before documents, records, of the entertainments that have been pointed out to be the first ones conventionally were encountered. They were Chanting of Noh, Utaiko (the meeting which a Noh song friend decides a day to do a lesson), Zagashira no Katari (the narration of the leading actor), Joruri Katari (chanters of Joruri), a tea ceremony, and Muromachi Kouta (a short song accompanied by shamisen in the Muromachi period) which influenced on association between “Kanginshu”(閑吟集)and Kyogen Kayo. A material based on is assumed an ekotoba material which was reflected openly of manner and customs of the day. A feature in the Muromachi period which is connected with a type idea in Otogi zoshi and “Ochanomizu”(御茶の水), “Mizukumi”(水汲)come to be present. |
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書誌情報 |
国文学研究資料館紀要 en : The Bulletin of The National Institute of Japanese Literature 号 05, p. 39-86, 発行日 1979-03-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国文学研究資料館 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 0387-3447 |