WEKO3
アイテム
Longing for the Refinement of the Heian Court during the Edo Period: Development of Printed Books with Kasen-e
https://doi.org/10.24619/00004454
https://doi.org/10.24619/00004454549ffdb7-8837-4aff-b57a-9715f933315f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Longing for the Refinement of the Heian Court during the Edo Period: Development of Printed Books with Kasen-e (92.6 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Longing for the Refinement of the Heian Court during the Edo Period: Development of Printed Books with Kasen-e | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Longing for the Refinement of the Heian Court during the Edo Period: Development of Printed Books with Kasen-e | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
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主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24619/00004454 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
KANSAKU, Ken’ichi
× KANSAKU, Ken’ichi× KANSAKU, Ken’ichi |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | People of the Edo Period (1603–1868) longed for the refinement of the Heian court and had it deeply rooted on their minds. This study will research this longing in the publications of printed books with kasen-e. Moreover, by examining the transition and characteristics of these works, various aspects of the inheritance of tradition and innovation will be added to the history of early modern publishing culture. First, a chronological table of printed books with kasen-e published in the Edo period will be presented, in order to get an overall view (it is geared to the woodblockprinted books, and as a general rule, this excludes the variants of hyakunin isshu and the variants of sanjūrokkasen, and ōraimono). The chronological table lists a total of 88 titles, starting with sagabon Sanjūrokkasen (published around Keichō era, tokuōhon, 1 volume), and ending with Teika sen kin’yōshō (published in Ansei 3/1856, ōhon, 1volume). And then, each of the following categories will be examined: A: book size, B: publisher, C: book cover, D: artist, and E: multi-colored print to grasp the overall characteristics and trends. In particular, the following six artists will be focused on: (D-1) HISHIKAWA Moronobu, (D-2) NISHIKAWA Sukenobu, (D-3) HASEGAWA Mitsunobu, (D-4) KATSUKAWA Shunshō, (D-5) TOSA Mitsusada, and (D-6) KITA Busei. The characteristics of each representative work will be analyzed. Based on those results, the entire situation in the Edo period will be surveyed and various aspects of the tradition and innovation of kasen-e illustrated in printed books will come into light. *This study is a translated version of KANSAKU Ken’ichi’s “Edo no ōchōbi: Kasen-e iri kanpon no tenkai.” In Kinsei wakashi no kenkyū (Tokyo: Kadokawa Gakugei Shuppan, 2013). 本稿では、江戸の人びとの心底にしかと揺曳していた王朝美へのあこがれを歌仙絵入刊本に訊ね、その変遷や特質を窺うことで、歌仙絵における伝統の継承と革新の種々相を近世出版文化史上に跡づける。 具体的には、まず全体像を見渡すために、江戸時代における歌仙絵入刊本の年表を提示する(整版を対象とし、異種百人一首や異種三十六歌仙、往来物は原則として除外)。嵯峨本の『三十六歌仙』(〔慶長〕刊・特大1冊)を筆頭に、幕末の『定家撰錦葉抄』(安政3年刊・大1冊)まで、全88点。これを、A書型/B版元/C表紙/D絵師/E多色摺の各項目ごとに探って、全体の特徴と傾向を摑む。特にD絵師では、(ア)菱川師宣、(イ)西川祐信、(ウ)長谷川光信、(エ)勝川春章、(オ)土佐光貞、(カ)喜多武清、都合6人を 取り上げて、それぞれの代表的作品に即して特徴を析出する。その上で、江戸期全体を改めて俯瞰し、刊本における歌仙絵の伝統と革新の諸相を引き出した。 本稿は、神作研一「江戸の王朝美—歌仙絵入刊本の展開—」(『近世和歌史 の研究』所収、角川学芸出版、2013)を英訳したものである。 |
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書誌情報 |
国文学研究資料館紀要 文学研究篇 en : The Bulletin of The National Institure of Japanese Literature 号 48, p. 13-70, 発行日 2022-03-18 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 国文学研究資料館 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2436-3316 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://researchmap.jp/read0181106 | |||||
関連名称 | 神作 研一 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 |